Det har gått mote i barneklær og på stadig flere måter minner markedet for klær til barn på markedet for klær til voksne. Man ser det ikke bare på selve plaggene, men også på den markedsføring som gjøres. I voksenverden har det lenge vært en trend at klærne skal fremheve kroppen. Det har gitt en kroppsfiksering som på mange måter har vært usunn. Ikke bare skaper det dårlig selvbilde hos mange av de som ikke har en slik kropp idealet tilsier, men det bidrar også til en seksualisering av så vel kvinner som menn.
Disse aspektene er nå i ferd med å bli overført til små barn. Jenters shorts er normalt kortere enn guttenes. Selv i «vel respekterte kleskjeder» ser man at mens guttenes shorts eller kortbukser går nesten ned til knærne så minner jentes korte bukser mest om det man før i tiden kalte hotpants. Sammenlikner man en singlet beregnet på en tre år gammel jente, med en som er beregnet på en jevnaldrende gutt, så ser man at jentesingleten er trangere over brystet. Den samme trenden ser man dessverre også på idrettstøy til små og store barn.